Beijing - Patrick Watson - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu Beijing - Patrick Watson - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu

Beijing - Patrick Watson

Door: HannahinBeijing

Blijf op de hoogte en volg Hannah

24 Oktober 2011 | China, Beijing

Na een behoorlijke tijd niks(geen bericht is in dit geval goed bericht), zal ik weer wat vertellen over Hannah in Beijing. Eigenlijk was ik dit al veel eerder van plan, maar door vermoeidheid/huiswerk/etentjes/of gewoon geen zin stelde ik het steeds uit. Ook vanavond was dat weer het geval, maar omdat ik mijn mp3-speler was vergeten op te laden(en anders morgen zonder muziek op weg naar school moet) heb ik nu toch mooi even tijd.

Ik zit nu (rond half 11) in bed, onder de deken te kleumen. Afgelopen weekend is de temperatuur flink gedaald, en is m'n jas nu toch echt nodig. De kachel gaat hier pas 15 november aan, dat wordt in Beijing centraal geregeld, en dus zitten tot die tijd een heleboel Chinezen in de kou.

Eigenlijk begon ik me vandaag pas te beseffen dat ik nu toch echt in midden in het leven zit waar ik al zo lang naar uit keek. Voordat ik vertrok was ik verschrikkelijk zenuwachtig over wat me allemaal te wachten stond en hoe het zou zijn, maar vanaf dat ik in het vliegtuig zat heb ik alles over me heen laten komen. En dat ging verrassend goed. Vanaf het moment dat ik hier aankwam ging eigenlijk alles vanzelf, ik werd opgevangen door vriendelijke mensen, vond iemand om de eerste weken door te komen en me te oriënteren etc. Lastig blijft wel (vooral in mijn gastgezin) dat ik zelf alles moet vragen. Ze zullen me niet uit zichzelf iets uitleggen of laten zien, afspraken maken over het eten, of op tijd hun bed uit komen. Inmiddels heb ik een was gedaan, mijn bed verschoond en vanmorgen voor het eerst zelf voor mijn ontbijt gezorgd.
Ik ben heel benieuwd hoe volgende week zal zijn, als Julia op zakenreis gaat, en mijn klasgenoten weer naar huis vertrokken zijn.

De afgelopen twee weken heb ik al ontzettend veel gezien van de stad. Nicolet is hier maar drie weken en wil dus graag alle bezienswaardigheden zien en souvenirs kopen, en ik ga steeds met haar mee, om samen dingen te bekijken, en op Nicolet haar souvenirs af te dingen. Het afdingen begin ik een steeds leuker spelletje te vinden, eergisteren hebben we zelfs een nieuwe tas voor Nicolet meegekregen voor ongeveer 1/6 van de startprijs!
Vanaf volgende week zal ik wel wat rustiger aandoen, en me meer gaan richten op mijn Chinees, door harder te studeren en echt weer woordjes te gaan leren.

De Chinese lessen blijven leuk, en we hebben nu een basis (die we heel veel moeten herhalen en oefenen), maar we zijn nu vooral bezig met het uitbreiden van de woordenschat. Nicolet en ik hebben ook een kalligrafie en chinese schilder les gehad, maar ondanks alle kunstlessen en projecten op Damstede was ik hier helaas niet zo goed in (zie foto's)

Van de week heb ik al meerdere keren mijn luistervaardigheid kunnen oefenen, omdat ik al drie keer met vrienden van Julia heb gegeten. We zijn naar een traditioneel Chinees restaurant geweest met een kleine groep, en de volgende dag kwamen er weer een paar bij ons thuis hotpot eten ( een grote pan met kokend water op tafel waar je je eigen eten in kan 'koken'. er gaat vanalles in, groenten, vlees, hele garnalen, noodles). Gisteren is er een Japanse businesspartner (die weliswaar al 10 jaar in Philadelphia woont) van Julia aangekomen, en met hem, en nog een Chinees met zijn vriendin zijn we 's avonds naar een plaatselijk restaurantje geweest, dat bekend staat om het orgaanvlees. Dat is niet helemaal aan mij bestemd, en de maag, darmen, varkenshuid en bloed mocht ik gelukkig overslaan (ik heb het meeste wel geproefd!). De Chinezen (en japanner, waar ik nu ook mijn badkamer mee deel) zijn ontzettend aardig, grappig en geïnteresseerd, en op deze manier raak ik echt betrokken in het Chinese leven (al zijn alle avonden uit iets minder goed voor mijn huiswerk, ik ben vanavond weer hotpot wezen eten met Nicolet, Martin, Jerry, Tom en Max), vermaak ik me, en kan ik ook nog mijn Chinees oefenen!

Het is inmiddels 23:00 uur geweest en tijd om te gaan slapen. Deze keer weer wat meer foto's, en een Chinees woord (wat een leuk idee, Jan en Marianne!), namelijk 'peng you' wat vriend betekent. De tonemarks missen wel, waarmee je kunt aangeven hoe je het woord moet uitspreken, dus jullie zijn hierbij gewaarschuwd, als je straks iets heel lelijks zegt is het niet mijn schuld!

Ten slotte een liedje om te luisteren, helaas doet youtube het hier ook niet en kan ik geen linkje sturen, maar Patrick Watson heeft een mooi liedje over Beijing, dat lang voordat ik hierheen ging al kende.

Heel veel liefs, Hannah

  • 24 Oktober 2011 - 17:39

    Ellen:

    Dag lieverd,
    Ik kijk ernaar uit om met jou en Annet al die restaurantjes te bezoeken en dat lekkere eten te proeven. Het ziet er fantastisch uit! Leuk ook om nu een indruk te hebben van je "huis". En...... ik ben trots op je dat je de huishoudelijke taken op je neemt. Ik ben so wie so ontzettend trots op je dat je dit allemaal doet. Liefs mama.

  • 25 Oktober 2011 - 11:06

    Frank:

    lieverd, ik vind het steeds heerlijk om je verhaal te lezen. Je doet het goed daar. Leuk dat je met Julia en James zo vaak mee doet. je komt er helemaal in hé. Nou hier is ook veel gebeurd. Je kamer is nu echt helemaal veranderd in de kamer van Elisabeth. Die grote kast van Elisabeth staat nu tgen de badkamermuur in de hoek (het bureau wat ze er naast had staan doen we weg). Maar stel je voor het is haast een soort inloopkast geworden want als je met je gezicht naar de kast staat dan staat er een metertje achter je een nieuwe kast, wit met allemaal vierkante vakken waar je (nu nog) doorheen kunt kijken. die staat haaks op de muur en loopt tot ongeveer een meter van de tegenoverliggende muur. De muren zijn trouwens (frans) roze en (distel) paars geworden. Klinkt minder maar het is echt mooi. aan de andere kant van die kast is een groot bureau aan de kast gekoppeld en die staat tegen de muur. Haar bed staat u onder het raam en als nachtkastje staat er voorlopig de ladenkast (eigenlijk is die te groot). Ze heeft een mooie nikkelen bureaulamp en er komt nog een nieuwe leeslamp. De kroonluchter is weg, dat staat niet zo goed meer. Zie je het een beetje voor je? De details moeten allemaal verder nog ingevuld worden zoals laatjes en een paar kastdeurtjes verspreid in de vakken van de kast (25 vakken!!) en er moet ongetwijfeld nog wel wat aan de muur. Ja zo zie je dat niet alleen China in beweging is. Wij ook (allen mijn rug en handen niet meer zo heel erg). Als haar kamer helemaal klaar is en we zo veel mogelijk hebben opgeruimd via Leger des Heils en Marktplaats, dan komt jouw kamer ook weer in zicht. Nu is het een tijdelijke opslagplaats :)
    Ik ben jaloers op mamma dat die al weer over 2 maanden naar jou toe gaat. hoe het precies voelt is moelijk te omschrijven, maar ik mis je :( wel behoorlijk. Nou, doe je best op school meisje en zorg goed voor je zelf. ik zal vanavond Patrick Watson eens beluisteren. XXX

  • 25 Oktober 2011 - 11:18

    Hannah:

    Hannaah,

    Het klinkt allemaal zo leuk daar! Ook de foto's zijn erg leuk, hebben we een idee hoe het daar een beetje is allemaal! We moeten snel weer een xtje skypen, zaterdag misschien ?
    Muchos plezier!
    xxxxx

  • 25 Oktober 2011 - 17:56

    Marianne Jan:

    Lieve peng youtje Hannah[lol].

    Hartelijk dank voor het nieuwe woord.
    Maar is dit nu zowel voor mannen als voor vrouwen
    of moet er dan iets voor of achter?
    Jan, mijn computerheld ,heeft meteen jouw liedje
    opgezocht,heel leuk hoor.
    We hebben ook erg genoten van de foto's,vooral
    de hotpot sprak ons erg aan, wij zijn daar ook gek op.
    Maar vanavond gewoon hutspot gegeten.
    Afgelopen middag zijn we even bij de occupybeweging
    in Amsterdam op het beursplein geweest, een compleet
    tentendorp, maar daar zal je in China wel niet veel van
    meekrijgen.
    Dit was weer een klein stukje Amsterdam van ons.

    Liefs JaMa.

  • 26 Oktober 2011 - 11:27

    Annette:

    Hoi Hannah,
    Ik had net een stuk geschreven maar dat is niet goed gegaan, dus nog een keer geprobeerd.
    Klinkt allemaal goed en leuk om de foto's te zien. En wat goed dat je van alles probeert te eten, weet niet of ik dit zou doen. Kreeg een tip van Ellen om ook op de site van Nicolet te kijken en daar lees ik ook veel over jou en wat jullie allemaal ondernemen en doen. Gelukkig heb jij meer tijd dan haar om Beijing te bekijken en kun je het straks meer spreiden. Ik ga zo mijn Italiaanse huiswerk maken en heb vanavond les bij Giulia. Ik weet hoe lastig het is om een nieuwe taal te leren en chinees lijkt me helemaal moeilijk. Maar volgens mij helpt het wel als je in het land zelf bent en het de hele dag om je heen hoort. Ook goed dat je met chinezen zelf optrekt. Leuk om de cultuurverschillen te ervaren en op een andere manier kennis te maken dan als toerist. Jij kunt dit genoeg ervaren en dat lukt je aardig. Geniet en lieve groet Annette en Luit

  • 26 Oktober 2011 - 11:34

    Yvonne Maijenburg:

    hoi Hannah,
    ik volg met heel veel belangstelling je verslagen
    erg leuk om te lezen
    en al die tekens erg ingewikkeld hoor!!
    maar ja daarvoor ben je ook in china,en dan al dat eten geweldig dat je alles probeert!!!
    je foto's zijn erg leuk,krijg een leuke indruk van jou leven daar!
    en dan de kou hoop dat het niet kouder gaat worden,zo zonder verwarming kan het lang duren voor dat het 15 november wordt hahaha
    heb geen nieuwtjes vanuit de HEMA alles is daar nog steeds hetzelfde nog niets veranderd!!!!
    alleen Marissa komt gezellig bij mij op de gebakafdeling te staan en danielle gaat naar boven.
    ik wens je een fijne dag en ik blijf je volgen
    xxxxxxx vanuit Purmerend Yvonne

  • 26 Oktober 2011 - 15:59

    Oma L:

    xiawuhao Han na;
    Ik bedoel dus goedemiddag Hannah maar dat had je natuurlijk allan g begrepen.
    Alleen geen tone marks
    Zo erg leuk om je verhalen te lezen en ik ben erg blij dat het zo goed gaat
    Wat niet leuk is dat wij je erg missen maar als we de mooie foto`s zien zijn we een beetje bij je.
    Als ik daar een paar weken zou zijn kon je me rollen als ik al dat lekkere eten zie
    behalve die zeepaardjes op een stokje Hoe verzinnen ze het toch.
    Leuk om je op skype te zien En ik heb lekker geslapen in jouw bedje.
    Het was weer gezellig met Elisabeth Wij hebben ook veel gepuzzeld.
    Zij heeft nu de cijvercodepuzzel ontdekt en vond dat best spannend, dus heb ik haar een boekje
    gestuurd met alleen maar cijvercodes zij was nu wel erg druk met je (haar)kamer schilderen
    Ikben benieuwd hoe het er uit ziet Zij heeft erg veel weggedaan. Dat was een ramp voor onze
    verzamalaarster dat begrijp je.
    Hier in Ede gebeurt niet zo veel maar ik ben wel heel erg druk bezig met je quilt, dat moet klaar zijn als je thuiskomt Het wordt al erg mooi al zeg ik het zelf.
    Ik heb ook de reisverslagen van Nicolet gelezen t/m de tweede week Zij heeft wel humor
    Ik denk dat zij inmiddels weer naar huis is of in ieder geval snel Dat lijkt me jammer want je
    had veel gezelschap aan haar vooral de eerste tijd was dat wel fijn
    Nou Liefje dit is genoeg voor vandaag Het is bijna tijd voor mijn borrel Tot de volgende keer
    en hou je haaks want jij zal het thuisfront toch ook wel eens missen

    Heel veel liefs en een knuffel Oma L.

  • 27 Oktober 2011 - 15:57

    Ronald En Christel:

    Hoi Hàn nà,

    Weer een prachtig verslag met mooie foto's.
    Gelukkig staan er ook weer foto's van het eten op.
    Er zijn zoveel gerechten nog te ontdekken, vooral van alles proberen en die gerechten ook ff kort in je verslag meenemen.
    Kunnen we er hier misschien ook enkele van proberen.
    Die 'Tadaa' foto is schitterend, trotse gezichten. En jullie namen zijn toch goed gelukt.
    (verder geen idee wat er allemaal opstaat, het lijkt wel bamboe, haha).
    Ga vooral door met genieten!
    Groetjes uit het 'altijd prachtige' Ede.
    XXX




  • 30 Oktober 2011 - 11:36

    Marlies:

    Lieve Hannah,

    wat een fantastisch avontuur ben je aangegaan en wat ontzettend fijn dat je je goed op je gemak voelt en fijne mensen om je heen hebt waar je veel mee doet. Je kalligrafie is toch best indrukwekkend voor ons hollandse kaaskoppen, hoor. Als je straks gaat mediteren (zit dat ook in de opleiding?) dan krijg je vast ook de rust voor jezelf om alles wat je meemaakt te laten settelen. Want het tempo waarin je terecht bent gekomen lijkt wel een beetje hoog. Echt super knap van je dat je zo snel zo goed je draai hebt gevonden. Het zelfstandig reizen, met vreemde mensen afspreken en gewoon positief alles op je af laten komen. We blijven je nu volgen, zo blijf je toch van ver, dichtbij. Geniet van je leven daar. veel liefs, groetjes,
    Marlies

  • 01 November 2011 - 21:59

    Tessa:

    Lieffieee!
    Sorry ik reageer echt weinig en laat, maar ik leef de laatste tijd een beetje snachts.. Ik werd snachts altijd heel erg productief in mijn schoolwerk haha... waardoor ik dan overdag naar school ging + slapen haha (stomstomstom!) Daarom had ik geen tijd ook om te skypen, maaaar daar gaat na deze week verandering inkomen, want dan is mijn eerste periode afgelopen!

    Je zit nu aan de andere kant van de wereld, en toch heb je mij geholpen bij mijn eerste tentamen! Ik had spelling en stijl, en er was een vraag waar ik uit 'enigste' en 'enige' moest kiezen, en ik moest gelijk heel hard lachen, want jij verbetert altijd iedereen met 'neehee het is enige, enigste bestaat niet'. Dus die vraag had ik goed:D Had trouwens 4 foutjes van de 80, dus mijn studiepunten zijn binnen, (met dank aan al die spellingsverbeteringen van jou!)

    Skotarzcack (ik weet nog steeds niet of ik het goed schrijf) zei trouwens laatst, 'Tes je bent een beetje stil de laatste tijd..' Dus ik: 'Tsja, mijn maatje is weg he!' en toen keek ie heel zielig en vroeg of ik nog wel even bleef haha. Verder vragen collega's ook altijd naar je;)

    Je foto's zijn echt leeuk, ik ben jaloers!

    Echt top dat je 't leuk hebt daar en dat je al veel hebt geleerd!

    Nou mopje, volgende week even kijken hoe we dat met skypen enzo gaan doen;)

    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Hannah

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 38741

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 31 Juli 2015

北京大学/Peking University

08 Oktober 2011 - 29 Juni 2012

Een taalreis met Study Travel

Landen bezocht: