Hollandse sardientjes in een Chinees blikje - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu Hollandse sardientjes in een Chinees blikje - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu

Hollandse sardientjes in een Chinees blikje

Door: HannahinBeijing

Blijf op de hoogte en volg Hannah

01 Januari 2012 | China, Beijing

Allereerst wensen mama, Annette en ik iedereen een heel gelukkig Nieuwjaar. Wij leven nu al 7 uur langer in 2012 dan jullie in Nederland. Het was een bijzondere jaarwisseling, en ook kerst voelde heel anders dan normaal. Kerstmis bestaat hier niet, het zijn gewone werkdagen, en ook Oud&Nieuw is niets bijzonders (geen vuurwerk!), het grote feest begint pas 23 januari, Spring Festival, ook wel Chinees Nieuwjaar. Gelukkig werd ik door Elisa en Fabian, een Duits stel, uitgenodigd om op kerstavond in hun versierde appartement te komen kerstdineren. Samen met Wouter, een Nederlandse collega van Fabian, hebben we heerlijke penne bolognese gegeten met een goed glas wijn erbij. Eerste en Tweede kerstdag heb ik samen met mijn nieuwe Canadese liefje Taylor doorgebracht. Gisteravond, op Oudjaarsavond zijn mama, Annette, Taylor en ik samen Italiaans wezen eten. Mama en Annette zijn zeer gecharmeerd van hem, vooral toen hij de gepaniekeerde Annette bij de hand nam en door het Chinese verkeer loodste. Na het eten hebben we wat gedronken in de buurt en het jaar afgesloten in the Bookworm.

We zitten nu bijna een week met z’n drietjes op een hotelkamer. Na drie maanden zonder mijn mammie is het heel fijn om weer bij elkaar te zijn. Ik word ontzettend verwend, de dropjes en kaas bevielen goed, ik heb nieuwe schoenen, parfum en kleren, en alle kopjes cappuccino en glaasjes wijn zijn heerlijk. Het is ontzettend leuk dat ik nu echt merk dat ik hier gewend ben, de stad ken en mama en Annette met mijn geleerde Chinees door Beijing kan gidsen. We verplaatsen ons te voet, per taxi (die ons niet altijd mee willen nemen), bus en metro. Ze kunnen nu zelf de drukte van het Chinese verkeer, maar vooral de metro ervaren. Mama en Annette zijn zelfs een keer alleen met de metro geweest (zie foto).

Ook het Chinese eten bevalt ze goed. Het toppunt was wel toen we in een klein restaurantje 46 yuan (ongeveer 5 euro) voor het eten betaalden. Vanmiddag zijn we bij mij ‘thuis’ geweest. Nadat ik mama en Annette mijn kamer heb laten zien, hebben we samen met opa, oma, Julia, Julia’s broer en zwangere vrouw uitgebreid geluncht. We hebben geleerd over Yin en Yang, het belang van in evenwicht zijn, en hoe dit wordt toegepast met het eten in relatie tot je gezondheid. We hadden cadeautjes meegebracht uit Amsterdam waar we flink om hebben gelachen. Na de lunch nam Julia ons mee naar een spa waar we anderhalf uur onze nek, schouders, voeten en benen hebben laten masseren. Het was heerlijk ontspannen na alle wandelingen, indrukken en bezienswaardigheden.

Zo hebben we het Tian’anmen-plein, de Verboden Stad, Jingshan heuvel, de Lama- en Confucius-tempels, het mausoleum van Mao, het 798 artdistrict en een aantal hutongs bezocht. Op het programma staan o.a. nog het zomerpaleis en ‘the Great Wall’.

Het was altijd lastig om uit te leggen waarom ik nou zo graag in Beijing wilde wonen, nu mama en Annette de sfeer en het leven zelf meemaken en ervaren, begrijpen ze beter mijn gevoel voor het land en de stad en mijn interesse in China en de Chinezen. Ze voelen zich veilig en op hun gemak tussen de vriendelijke en beheerste miljoenen Beijingers. Wat opvalt zijn de tegenstellingen tussen het luxe leven en het leven in de hutong, waar men nog steeds gebruik moet maken van de ‘public toilets’. Ze zijn erg verrast door de drukte en de 24-uurs economie hier, ook de vele kleine gezellige alternatieve cafeetjes zijn opvallend . De snelle ontwikkelingen zijn overal zichtbaar in de stad.

Het blijft moeilijk om alle indrukken van deze gekke, mooie, stomme en grote stad te verwoorden, daarvoor moet je er zelf geweest zijn.

Liefs Hannah, Ellen en Annette

  • 01 Januari 2012 - 16:00

    Nic:

    Jeetje meis wat een verhalen weer! Geweldig!! (vooral oma in haar nieuwe schort!!) Doe iedereen de groetjes van me en natuurlijk voor jullie ook nog de beste wensen!! Ben nog steeds erg jaloers dat ik er niet meer bij ben!! Veel plezier nog met mams en tante! En laat nog eens wat van je horen! Liefs Nic

  • 01 Januari 2012 - 22:07

    Marlies:

    Lieve Hannah, Ellen en Annet,

    Ook voor jullie een heel goed, gewelldig 2012! Nog veel plezier de komende week met zijn drietjes. Hannah, succes met je Chinees en je vriendje.

    liefs en groetjes,
    Marlies

  • 02 Januari 2012 - 20:41

    Josephine:

    Dag dames die graag middagdutjes doen,
    weer een zeer leuke titel! En de blog mag er ook zijn, vooral de foto's zijn erg leuk om te bekijken. De foto met meneer Peebles is leuk Hann! Nog heel veel plezier daar met zn drietjes!
    xxxxxxx

  • 03 Januari 2012 - 10:53

    Diny Overvliet:

    Dag lieve Annette, Ellen en Hannah,

    Allereerst een heel gezond en gelukkig 2012.
    Wat een geweldige ervaring Annette, dat nemen ze je niet meer af. Wat een stad en wat een indrukken! Dat zal je niet gauw meer vergeten. Ik hoop dat het verder goed gaat met jou en met de reis. Geniet ervan want het is in een woord fantastisch. Foto's zijn erg leuk.

    groetjes en tot ziens

  • 04 Januari 2012 - 09:11

    Frank:

    heeft ie nou een spleetje tussen zijn voortanden? Wat doet zijn vader?
    XXXXX

  • 04 Januari 2012 - 13:28

    Marianne Jan:

    Lieve Hannah,

    Zullen we je nu een fantastisch nieuwjaar wensen
    of eind januari?
    Nee nu! en straks weer!
    Zo te lezen genieten jullie alle drie volop en de foto,s
    zijn enig ,vooral de sardientjes.
    Je nieuwe vriendje ziet er ook heel leuk uit, is hij
    in China om chinees te studeren of doet hij hele andere dingen?
    Oud en nieuw is hier voorbij gegaan met keiharde bommen , maar om
    12 uur ook heel veel mooi vuurwerk.
    Nu eindelijk maar eens de kerstboom opruimen en dan gaan
    we eind deze maand maar even de zon opzoeken.

    Veel liefs JaMa.


  • 05 Januari 2012 - 12:08

    Oma L:

    Hoi Hannah,Even een reactie op je weer erg leuk verslag. Je kunt er echt wat van hoor.
    Kom je nog wel toe aan leren met al die avonturen? Nu natuurlijk niet met je hoge bezoek
    Jullie hebben het reuze naar je zin lees ik Hardstikke leuk toch, Maar alles wat fijn is gaat helaas ook weer snel voorbij. Het is al weer 5 Januari.Ik volg elke dag het weer in Peking Koud maar zonnig heb ik het idee.Hier is het zeer onstuimig Regen,veel regen en zeer harde storm In de provincie Groningen moeten veel mensen evacueren Er is kans op dijkdoorbraak. Zo erg is het dus Sommige Tijden en plekken Is er windkracht 10!!!

    De fotoos die je er bij deed zijn heel erg leuk en alle drie een lekkere warme jas aan zie ik

    En weer al dat heerlijke eten wat steeds voorbij komt in je verhalen en zoooo goedkoop
    Pas wel op wat je eet hoor, Ik las vandaag in de krant dat een zeer rijke chineze man overleden is
    na het eten van....Let op: een Kattenstoofpotje Schijnt een delicatesse te zijn in China
    Als je iets op je bord krijgt zou ik eerst even met een vragend gezicht even miauwen.

    Ik las dat Annet een reactie had ontvangen van Diny Overvliet Ik ken ook een Diny Overvliet
    Heb ik ooit mee op barbershop gezeten Misschien is zij wel de zelfde.

    Ik moest echt wel even lachen om je vader hoor ; maar ik hoorde jou in gedachte al roepen
    PaHap. Taylor ziet er leuk uit Doe hem van mij de groeten.
    Een gelukkig nieuwjaar had ik je al gewenst Maar nogmaals voor allemaal.
    Liefs van Oma en een dikke knuffel.

  • 05 Januari 2012 - 15:07

    Alice:

    Ha Hannah en Ellen en Annet,
    Had ik toch zojuist een heel epistel getypt, druk ik op de knop en foetsjie, dan toch maar overnieuw een berichtje.
    Voor jullie allen natuurlijk een heel gelukkig en gezond 2012! Wat zal het gezellig zijn zo samen de dagen door te brengen. En wat een superleuke ervaringen weer!! Ik had je ook best graag een bezoekje gebracht het lijkt me geweldig. En een lekker fris weertje zo te zien.
    Hier hebben we op het moment Storm. De vliegtuigen hangen een beetje te zwabberen boven Schiphol. Niet echt een lekker weertje om te gaan wandelen met de hond. We hebben al met al een rustige kerstvakantie, hadden wel de familie van Dirk over en vierden oud en nieuw met Vreeswijkse vrienden op de dijk met rondom veel vuurwerk.Heel gezellig. Dat vuurwerk ga jij dus nog krijgen begrijp ik. Ben benieuwd, chinezen staan er bekend om toch?
    Je jas is hartstikke leuk Hannah, ik had er in een ver verleden ook een van mijn vader, die heb ik gedragen totdat ie helemaal gaar was en de gaten erin vielen. Heerlijk warm.
    Ik weet niet of Ellen en Annet al richting huis zijn, zoniet doe hun dan de hartelijke groeten, leuke foto's hoor. Vooral die van opa en oma. Het lijken me hele lieve mensen. En ik heb ook de canadese boy bewonderd, is hij lief?
    Nou heel veel plezier en gezelligheid gewenst voor de komende tijd, we lezen je blog graag!
    Liefs, Alice

  • 06 Januari 2012 - 16:10

    Oma L:

    Het is al weer tijd om afscheid te nemen Snuf snuf;
    Wat is dat snel gegaan hè? zo ,n druk programma dan vliegt de tijd.
    Gelukkig heb je Taylor om je te troosten .
    Ee hele goede reis wens ik jullie,maar ik denk dat je dit niet meer leest, ik ben iets te laat.
    en maandag weer naar school zeker.Groetjes en tot de volgende keer .kus Oma.

  • 10 Januari 2012 - 15:54

    Annette Rijsemus:

    Hoi Hannah,

    Hoe is het met je? Ben je weer hard aan de studie en lukt het om de draad "van het gewone leven" weer op te pakken? Ik kijk terug op een fantastische vakantie en een hele gezellige tijd met z'n drieen. Heb er erg van genoten en vind het een bijzonder land. Jij kan er voorlopig nog volop van genieten. Knap hoe je je aanpast en alles eet, dat doe ik je niet na (zoals insecten eten). Ik zal je nog enkele foto's sturen. Ik heb maandag en dinsdag nog vrij en begin morgen weer. Ik ben 's avonds rond 20.00/21.00 uur erg moe en 's morgens rond 6.00 uur al klaar wakker. Vind het fijn dat ik nog even vrij heb. Veel plezier in het koude Beijing (het is hier nat, grijs en niet koud) en groetjes aan Taylor. Heeft hij je nog goed geholpen met het vervoer naar huis?

    liefs Annette

  • 14 Januari 2012 - 19:43

    Ronald En Christel:

    Hier zijn we weer.
    Twas al weer een tijdje geleden dat we wat hadden laten horen.
    Maar ja, wie heeft er nou nog tijd voor het bijhouden van een blog, bedoel natuurlijk de drukke student die ook nog een sociaal leven er naast heeft gevonden. Ziet er uit als een kanjer!
    Maar goed, ook het 'gewone' leven zoals studeren de was en boodschappen gaan ook gewoon door.
    Druk druk druk.
    Het vakantiegevoel zal al weer snel zijn overgegaan in de waan van de dag. Wat helemaal niet verkeerd hoeft te zijn natuurlijk. Je hebt in ieder geval een leuke tijd gehad met Mam en Annette. En zij met jou.
    Het is alweer 2012 en wij wensen jou een geweldig jaar, wat volgens ons wel gaat lukken.
    (De Maya's - of de geleerden die het allemaal zo goed wisten - krijgen uiteindelijk geen gelijk.
    De volgende Kerst en de nieuwjaarsviering vier je gewoon weer in Nederland, toch?
    Groetjes uit het nog steeds niet winterse Ede,
    Ronald en Christel

  • 17 Januari 2012 - 10:14

    Frank:

    heb je al weer een telefoon???

  • 19 Januari 2012 - 01:38

    Josephine:

    En is er al weer een nieuwe blog in de maak???

  • 19 Januari 2012 - 12:31

    Frank:

    doet je computer het alweer? of heb je nog steeds die van opa nodig?

  • 20 Januari 2012 - 15:06

    Oma L:

    Hallo liefje,
    Ben je je telefoon kwijt?
    Daar ben ik weer Het is al lang geleden dat ik iets liet horen.
    Ik blijf natuurlijk wel goed op de hoogte hoe het met je gaat.
    Van Mama heb ik uit de eerste hand al die mooie verhalen gehoord.
    Als je het maar niet al tè fijn gaat vinden daar anders zien wij je hier niet meer terug.
    Het is wel erg koud in Beying Erger dan in de krant staat hier.
    Heb je al weer veel nieuwe woorden geleerd? Weet je al hoe ik hou van je in het Chinees is?
    Het lijkt mij niet zo romantisch klinken.

    Ben je nog niet aangekomen van al dat lekkere eten? zeepaardjes en sprinkhanen!!
    Ik kan niet wachten. Heb je al oordopjes gekocht voor het naderende vuurwerk?
    Nog een paar dagen en dan is het geloof ik zo ver.
    Een jaar of vijf geleden toen ik in Amsterdam was vierden De chinezen ook Nieuwjaar.
    We stonden er toevallig midden in Ook allemaal (draken)en het was groot feest
    Maar ik zag op T.V.dat er in Peking en heel veel steden in China ook vuurwerk was 31 December.

    Het is in Nederland nog steeds erg donker grauw en regenachtig En veel te warm.
    Er bloeien al voorjaarsbloemen en er zijn ook al jonge merels gezien Wel raar hoor.

    Ik zie erg uit naar je nieuwe verslagAls ik niets van je hoor ben je extra ver weg. en ik mis je echt.

    Het is wel heerlijk leesweer,en ik heb net een paar mooie boeken gehaald ,dus je raad al wat ik nu ga doen.!Een hele dikke knuffel en de groetjes aan Die leuke Canadees
    Liefs,Oma.

  • 19 Februari 2012 - 20:39

    Ronald En Christel:

    He Hannah,

    Das al weer heeeeeel lang geleden dat we wat hebben laten horen.
    Maar de nieuwsgierigheid wint!
    Hoe gaat het daar en het drukke Beijing? Zelf ben je natuurlijk ook hartstikke druk met leren, studeren, ontdekken enz enz. We hebben hier geen idee wat je allemaal uitspookt.
    (we hoeven niet alles te weten hoor).
    Hoe gaat het met Taylor??????????

    Hier gaat alles z'n gangetje, geen nieuws is meestal goed nieuws toch.
    We rommelen een beetje door de winter heen, en soms lijkt het al een beetje voorjaar als de zon er is en de wind ff niet meedoet. Wat ons betreft wordt 't tijd dat de lente (en zomer) komt.
    Weer eens zonder jas gewoon naar buiten kunnen gaan.

    Kun je weer eens een kort verslagje doen van voor jou een gewone dag?
    Zoals al eerder gezegd: "We hoeven niet alles te weten!" (Hoe is of was Taylor???)
    En met lekker veel foto's van Beijing en omgeving?
    En stoere nicht, lekker door bikkelen daar!

    Groetjes uit het frisse Ede,
    Ronald en Christel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Hannah

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 38729

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 31 Juli 2015

北京大学/Peking University

08 Oktober 2011 - 29 Juni 2012

Een taalreis met Study Travel

Landen bezocht: