leuk zeg doei - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu leuk zeg doei - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu

leuk zeg doei

Door: HannahinBeijing

Blijf op de hoogte en volg Hannah

26 Februari 2012 | China, Beijing

Al weer zoveel maanden verder, en nog geen woord erover geschreven.

Inmiddels is de school flink uitgebreid, ik ben gelukkig niet meer de enige student, maar heb op dit moment wel 6 schoolgenoten, en er komen er nog meer! Er zijn er ook alweer een paar vertrokken die maar even bleven, zoals Jonathan, een 19-jarige Chinese Australier die twee weken met mij les had, en ook voor die twee weken even mijn beste vriend was. Samen hebben we door de stad gestruind, wedstrijdjes straatvoer eten gedaan, dumplings gemaakt, films gekeken, en boeken gelezen in kleine cafeetjes. Het is heel jammer dat veel mensen die ik hier ontmoet gauw weer weggaan, zo zijn er al drie studenten gekomen en weer gegaan, en ook Taylor vertrekt over twee weken naar Canada, na een conflict met het gezin waar hij engelse les gaf heeft hij besloten om terug naar huis te gaan.
Ik voel me steeds meer een echte student, nu er medeleerlingen zijn gaan we elke middag na de lessen samen lunchen, soms daarna nog leuke dingen, of naar huis om wat huiswerk te maken. In het weekend gaan we regelmatig ergens wat eten en drinken, en omdat ik hier het langst ben van allemaal kan ik wat dingen laten zien.
Een van de studenten is ook mijn nieuwe huisgenoot, Irena, die de dag van Chinees nieuwjaar aankwam, en haar eerste twee weken in Beijing heeft ze geen moment zonder vuurwerk gehad. De knallen gingen de hele dag door, met elke avond opnieuw wat siervuurwerk. Op nieuwjaarsdag zijn we samen naar een zogenaamde temple fair geweest, wat eigenlijk neerkwam op een heel erg vol park waar heel veel kraampjes met speelgoed, spelletjes en eten stonden. De rest van de week vakantie heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan, beetje geleerd voor de toets die ik twee weken daarna zou krijgen (en waarvoor ik geslaagd ben), en veel films gekeken met Irena, er zijn een paar winkels waar je de nieuwste films, (en oudste trouwens ook) voor ongeveer een euro op dvd kunt kopen. Verder heb ik me een beetje lopen vervelen, omdat het ijskoud was buiten, ik al mijn boeken uit had gelezen, alle winkels waren die week dicht, en mijn laptop kapot was, en nog steeds is. Ik heb hem aan een vriend van Julia gegeven, die computermaker is, maar hij zei vorige week dat hij niet meer te maken is. Nu gebruik ik al een tijd de chinese laptop die hier in de woonkamer staat, en dat gaat prima. Niet alleen mijn computer, maar ook mijn telefoon had wat problemen toen ik die in de volle wasbak van een cafe had laten vallen. Gelukkig deed mijn simkaartje het nog wel, maar ik heb een nieuw telefoontje moeten kopen.
Een paar weken geleden vroeg Josephine me of ik misschien heel toevallig een pakketje had ontvangen, maar ik had eigenlijk nog nooit iets van post bij ons thuis gezien, en toen ik aan Julia vroeg hoe de brievenbus beneden in het appartement open moest, kreeg ik 's middags van oma de sleutel. Uit die brievenbus haalde ik een enorme stapel post, Josephine's pakket en een kerstkaart van de familie Langedijk, heel erg dank daarvoor. Het was echt ontzettend leuk om post te ontvangen, en de cadeautjes van Josephine, twee brieven met foto's, een brief van Hannah, het muziektijdschrift OOR, en het boek 'leuk zeg doei' met columns uit het volkskrant magazine van mijn favoriete columniste Hanna Bervoets, waren geweldig om uit te pakken. Het is misschien een beetje gek, maar voor degenen die mij een kaartje willen sturen (of wat dropjes), dat kan naar: Hannah Oudman 2023 Unit 2 No. 5 Building, Jinxing Garden, Taiyangxingcheng, Chaoyang District, Beijing, China.

Veel liefs, Hannah

  • 27 Februari 2012 - 21:01

    JaMa:

    Lieve Hannah,

    Hoera,weer een gezellig Chinees verhaal van jou.
    Wat vervelend dat je computer kapot is maar je hebt
    nu toch weer even iets van je laten horen en dat vinden
    we heel fijn.
    Wij hebben net, toen het hier in Nederland zo koud was,
    even de zon opgezocht in La Palma, was een prima vakantie.
    La Palma is een echt bloemeneiland met vooral ZON.
    En daar waren we wel een beetje aan toe.
    Je schrijft dat Taylor terug gaat naar Canada, ga je hem
    erg missen of reis je hem achterna?
    Fijne tijd verder en de dropjes komen eraan hoor.

    Liefs Marianne Jan.

  • 03 Maart 2012 - 09:37

    Elisabethje:

    leuuwk hoowwrr!!
    misschien kan die vrouw me wel zangles geven =)
    XXXX

  • 03 Maart 2012 - 17:46

    Johanni:

    Lieve Hannah,
    Van wat ik tot nu toe heb gelezen ben ik erg onder de indruk. Er komen direct al zo veel vragen in mij op dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ga ik dus ook niet doen.
    Ik geniet van je berichten, vooral nu ik merk dat de lessen Duits in feite maar een peulenschil voor jou zijn geweest. Tja, zo val ik als Europeaan wel door de mand.

    Mooi te lezen dat jouw aangeboren nieuwsgierigheid en belangstelling voor de mensen om je heen jou de mogelijkheid geven redelijk onbevangen op je nieuwe leefomgeving te reageren. Klinkt allemaal geweldig. En lang leven het skypen, neem ik aan.

    Morgen vertrekt onze dochter Jytte voor een bachelorstage voor 4 maanden naar Cambridge. Maar ik moet nu als de donder met het heel gezin naar haar afscheidsetentje.

    Dikke knuffel en tot binnenkort,
    Johanni

  • 05 Maart 2012 - 20:47

    Annette:

    Hoi Hannah,
    Wat leuk om weer van je te horen en zo te horen vermaak je je prima. Volgens de thermometer bij deze site is het overdag nu 27 graden, maar daar klopt natuurlijk niets van. Is het al wel wat minder koud? Hier is het af en toe een beetje voorjaar en denk dat we de echte winter wel gehad hebben. Wat een raar verhaal over Taylor, er moet toch iets gebeurd zijn zou je zeggen. Zie je hem nog en ga je hem uitzwaaien naar Canada? Hoe gaat het met je chinees. Gaat vast alweer een stuk beter sinds januari. Tijd gaat snel he voor jou, je bent al over de helft. Geniet er lekker van. Je zult Beijing inmiddels al redelijk goed kennen, hoewel het natuurlijk wel heel groot is. Hoe is het om een kamergenoot te hebben? Nu veel plezier met alles en veel liefs.

    Ps Elisabeth, neem maar geen zangles van deze dame!!

  • 07 Maart 2012 - 17:53

    Frank:

    Ha lieverd , net nog eens je laatste blog gelezen. Hou je de postbus goed in de gaten? Je weet nooit wat je ontvangt nadat je het adres online hebt gezet.
    Ik heb trouwens de recording gisteren in Keulen tijdens een gesprek op de beurs aan een Chinese uit Shanghai laten horen, trotse vader als ik ben. Zij heeft me helemaal verteld wat de vertaling van jullie gesprekje was. Ze vertelde me dat er in het gesprek 2 niet- Chinezen zaten (Thomas en jij) waarvan de man een minder goede uitspraak had. Zo die kun je in je zak steken meisje!
    Heb je de kans al gehad om met James achter een nieuwe computer aan te gaan? Vast wel gezellig dat James en Julia er weer zijn.
    Morgen even skypen? Uurtje of 5 Chinese tijd?
    Liefs Pappa

  • 07 Maart 2012 - 22:04

    Hannah:

    You're alive :)

    Leuk dat je weer een verslag heb geschreven. Fijn dat het daar nog steeds zo goed gaat in het verre Beijing. We hebben elkaar te lang niet gesproken, moet je veel vertellen! Namelijk veel gebeurd! Ik zal proberen vaker op skype te zijn :)

    Heel veel liefs,
    Hannah

  • 15 Maart 2012 - 17:37

    Oma L:

    Hoi liefje;
    Hier ben ik dan eindelijk weer Ik denk echt elke dag aan je hoor.

    Het is hier nu halfzes in de namiddag . Ik heb een borrel (vieux) bij me staan.
    En wat chips (helemaal fout ) maar wel lekker! O ja en natuurlijk en stukje kaas.
    Hoe is het met je chinese studie? Je kunt vast al wat converseren.
    Als ik je postadres zie moet je toch wel een beetje een kronkel hebben.
    Heb je mijn post ontvangen? Ik deed vrij lang over je adres.
    Na alle grauwe sombere dagen hadden we eindelijk een zonnige dag vandaag.
    Ik heb er heerlijk van genoten en had na een half uurtje al rode wangetjes.
    Wat gezellig dat je nu meer studenten in de klas hebt Ik denk dat je dan ook beter door hebt hoe ver je gevorderd bent.

    Heb je al een andere computer kunnen vinden? Ik begreep dat julia en James weer terug zijn
    Misschien kan hij je wel helpen Zijn Oma en Opa weer terug naar hun eigen huis. ?
    Je zult ze wel missen.
    Ik ga je weer groeten en hoop dat het verder goed met je gaat.

    Ik geloof dat je het wel erg naar je zin hebt Maar wel terugkomen hoor.
    Heel veel liefs van Je Oma En een knuffel Doeiiiiig.

  • 21 Maart 2012 - 09:57

    Ronald & Christel:

    Hoi,
    Tis weer een tijdje geleden dat we geschreven hebben. (sorry).
    Na een saaie koude tijd wordt het nu een stuk beter.
    Het ziet er niet naar uit dat je je nog echt hoeft te vervelen. Studenten genoeg om te kunnen ontspannen. Jammer dat Jonathan maar zo'n korte tijd is geweest. Lijkt een leuke gozer.
    En ook Taylor al weer weg. (balen of ..?).
    Gelukkig voldoende andere schoolgenoten om leuke dingen te doen.
    Waar komt Irena vandaan? Ze ziet er uit of ze Oost-Europees is. (Zullen we helemaal mis hebben).
    Lekker handig om je telefoon in een wasbak te stoppen, je kunt toch ook gewoon zeggen dat een nieuwe wilde hebben?haha!
    Wel balen dat je computer het heeft laten afweten, das minder leuk.
    Heeft een Chinees toetsenbord een andere indeling als die wij gewend zijn? Of ook gewoon Qwerty?
    En check eens wat vaker de brievenbus, je weet tenslotte nooit.

    Groetjes uit het lenteachtig Ede,
    Ronald & Christel


  • 08 April 2012 - 17:12

    Oma:

    Lieve Hannah Een klein berichtje van mij Het gaat vast erg goed met jou daar.Zolang we niets horen gaat het altijd goed

  • 08 April 2012 - 17:30

    Oma:

    Lieve Hannah. Even een klein berichtje van mij Het gaat vast goed met jou Geen bericht goed bericht zullen we maar denken. Ik heb je Chinees horen praten op het bandje dat je aan papa hebt gestuurd Het klinkt prachtig. Ik vind het erg ontroerend zelfs Het klinkt erg mooi.De PaasdagenDie jou natuurlijk volkomen ontgaan) zijn erg koud.Morgen komen papa mama en elisabeth nog even langs .Zij gaan nog naar Daan Die wordt achttien!.Ik ga al stoppen Want het nieuws begint. Hoop snel weer iets van je te horen.We missen je erg. Nog veel plezier en leer ze Knuffel van Oma P.S. Heb je mijn post ontvangen ? Kusje doeiiig!

  • 10 April 2012 - 17:27

    Nancy:

    Zo te zien heb je al maanden les. Bevalt het en wat vind je vd cursus? is het leerzaam als ik 3 weken 30 uren les volgt? Graag wil ik in de appartementen wonen bij school. Aan te raden? Waar bevindt de school en zijn de appartementen ver van school?

    Graag jouw kijk op het lesnemen van Chinees......

    Ik twijfel nog wel of niet doen? Tot wanner verblijf je?

  • 29 April 2012 - 20:47

    Ronald En Christel:

    Hi boef,

    Geen bericht, goed bericht!
    Maar we worden toch wel weer een beetje nieuwsgierig...
    Er zal vast wel weer het een en ander gebeurd zijn in de afgelopen tijd.
    Nieuwe vrienden, nieuwe lessen, nieuwe (vreemde, leuke) plekken gezien.
    Of gaat het eigenlijk net zo als hier z'n gangetje?
    Hoe dan ook, we willen graag weten of het allemaal nog goed gaat.

    Groetjes uit een bijna Koninginnedag Ede.
    (Bea bezoekt dit jaar Veenendaal en Rhenen of all places!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Hannah

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 38724

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 31 Juli 2015

北京大学/Peking University

08 Oktober 2011 - 29 Juni 2012

Een taalreis met Study Travel

Landen bezocht: