6e keer Verboden Stad - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu 6e keer Verboden Stad - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu

6e keer Verboden Stad

Blijf op de hoogte en volg Hannah

28 December 2014 | China, Beijing

Lieve allemaal,

Kerst is alweer voorbij, nog een paar dagen tot het nieuwe jaar, en het is inmiddels al 128 dagen geleden dat ik naar Beijing vertrok (Jaap houdt het bij). Ook het eerste semester zit er bijna op, nog vier lesdagen en een toets week en dan heb ik vakantie tot maart.

De kerstsfeer zat er niet helemaal in dit jaar omdat in China geen kerst wordt gevierd (en ook geen oud en nieuw trouwens), maar we hebben ons best gedaan. Ik heb al twee keer op zaterdagavond kerst films gekeken en glühwein van de Ikea gedronken met mijn twee Duitsers waar ik het meest mee om ga, Hanna en Julius.
Op kerstavond was Tjerk jarig en nodigde hij Jip en mij uit om heerlijk uit eten te gaan bij een Italiaans restaurant. We dronken wijn, aten bruschetta, zalm en de jongens 600 gram vlees. En ook al zaten we bomvol, we dwongen onszelf nog een toetje te eten, want dat hoort op kerst. Op eerste kerstdag waren hier twee andere Duitsers op bezoek (vrienden van Hanna en Julius) die ik heb ontmoet toen ik samen met Hanna een paar dagen naar de stad Hangzhou was (zij studeren daar Chinees). Met hen hebben we de hele dag rondgelopen en ’s avonds lekker Yunnanees gegeten.

Tweede kerstdag zijn we uitgebreid gaan brunchen bij een Duitse bakker, inclusief bruine broodjes (met pitjes!) en kaaaas. ’s Avonds ben ik met een groepje Nederlanders sushi gaan eten en daarna gaan dansen in een hele mooie club (genaamd Lantern, naar de Chinese lantaarns die overal hingen). Toen ik om half 5 in bed met papa en mama tegelijk lag te whatsappen die net klaar waren met het kerstdiner, besloot mama dat we dan ook nog wel even konden Skypen. Zo voelde ik me toch nog een beetje er bij horen toen ik oma, Luit, Annette, Elisabeth en Pama aan tafel zag zitten.

Hanna komt altijd met de leukste feestjes en optredens en ik ga altijd graag met haar mee. Zo was er een muziekfestival in de stad, DongDong, waarvan we naar een concert en naar een technofeestje zijn geweest. Het concert was mega leuk, het begon met een strijkkwarter uit Cuba, daarna volgde Tiloun, drie mannen die volksmuziek van La Réunion speelden, en daarna nog een twee Chinese mannen die lieve liedjes zongen. Vorige week zijn we naar een ander feestje geweest waar een Britse DJ draaide. Voor 11 uur was het gratis entree en we waren er dus om 5 voor 11. De muziek was zooo goed dat we van 11 tot half 5 aan een stuk door hebben staan dansen. We maakten kennis met een andere DJ die na afloop ook de manager bleek te zijn en hij trakteerde ons een paar keer op drankjes (ik denk omdat we zo goed dansten hehe). Verder gaan we in het weekend vaak een beetje rondlopen, en bijvoorbeeld naar markten of parken.
Helaas gaan Hanna en Julius (en nog een boel andere medestudenten) na dit semester weer naar huis en zal ik ook in een nieuwe klas terechtkomen waar ik weer nieuwe mensen zal ontmoeten.

Toen mama en Annette drie jaar geleden mij op tweede kerstdag kwamen opzoeken was het -10, de temperatuur die ik dit jaar ook had verwacht. Het is een paar weken geleden misschien twee dagen zo koud geweest, maar afgelopen week was het op een gegeven moment zelfs 8 graden boven 0. Veel Chinezen zeggen dat het de beste winter in tijden is. Behalve op de dagen waarop de smog de overhand neemt, is er elke dag een strakblauwe lucht en schijnt de zon. Normaal gesproken is de smog in de winter het heftigst, en we hebben al een paar hele grauwe dagen gehad, daarom heb ik geïnvesteerd in een goed masker (zie foto) om te proberen de “Beijing cough’ voor te zijn. Sinds ik het masker heb gekocht vier weken geleden zijn er echter pas twee dagen geweest waarop ik hem kon dragen (wat natuurlijk goed is!).

Over precies twee weken komt Jaap aan in Beijing, waar ik heeeel erg naar uitkijk. Alle vliegtickets zijn geboekt, en gisteren hebben we ook het hotel voor de laatste dagen gereserveerd. We blijven eerst 10 dagen in Beijing, om samen in de stad te zijn waar we alle twee hebben gewoond, en daarna vertrekken we naar het zuiden. We gaan naar Kunming, ook wel ‘stad van de lente’ genoemd omdat het daar altijd lekker weer is, en daarna gaan we met de bus naar de kleine stad Dali(zo’n 3 miljoen inwoners). Als laatste vliegen we naar een eiland ten zuiden van China, Hainan, waar het als het goed is zo’n 25 graden is en we aan het strand kunnen liggen met alle Russen die dan ook op vakantie zijn. Jaap blijft in totaal een maand en vertrekt 10 februari weer:(.

Als Jaap weg is heb ik nog 2,5 week vakantie en in die periode is het ook Chinees nieuwjaar! Twee dagen nadat Jaap weg is vlieg ik via Hong Kong naar Taiwan. Omdat ik Chinees nieuwjaar al eens heb meegemaakt in Beijing, en vrijwel iedereen dan de stad uit is, heb ik besloten om een week bij Nina en Ben op bezoek te gaan. Ik heb er ontzettend veel zin in en Nina heeft al een lijst klaarliggen met wat we allemaal gaan doen in Taipei. Maarrr Nina en Ben zijn al een paar dagen bij ons op bezoek geweest, en we hebben met hen en andere Nederlanders hier Sinterklaas gevierd. Iedereen had een paar cadeautjes gekocht en ik had een dobbelspel gemaakt. Davita had zelfs chocoladepepernoten meegenomen, dus het was een echt heerlijk avondje.
Verder hebben we ze de stad laten zien (6e keer in de Verboden Stad wiii) en veeeel gegeten (en gedronken).

Tot zover het laatste nieuws van mijn leven als Pekinees, ik hoorde al van Elisabeth dat ze met kerst bestookt werd met vragen, sorry!!

Oh en dankjewel voor alle kaarten en dropjes! Ze hangen allemaal aan mijn muur (de dropjes niet natuurlijk), elke keer dat er een envelop onder mijn deur door word geschoven ben ik mega blij! De muur is nog lang niet vol en ik heb natuurlijk nooit genoeg dropjes gegeten dus blijf vooral sturen:)

Heel veel liefs,

Hannah in Beijing.

ps. Bekijk hier een filmpje van ons Sinterklaasfeest: https://www.youtube.com/watch?v=oETVKyJ11e0&feature=youtu.be

  • 29 December 2014 - 12:04

    Annette:

    Hoi Hannah,

    Was leuk om jou te zien en te spreken via Skype. Was wel laat voor jou!
    Zo te horen heb je een hele leuke tijd voor de boeg en ga je weer veel zien van China.
    En dat samen met Jaap. Geniet ervan.

    Lieve groet uit een koud en besneeuwd Ede

  • 29 December 2014 - 17:53

    Johanni:

    Hoi Hannah,
    Jullie sinterklaasavond zag er super gezellig uit. Je had er duidelijk een goed spel voor gemaakt waardoor volgens mij iedereen het ontzettend naar z'n/haar zin had.

    Ik heb door drukte nog lang niet alles gelezen en gezien dus ik houd het nu kort.
    Ik wens je 'einen guten Rutsch ins Neujahr' en hoop dan wat ruimer in mijn tijd te zitten.

    Rest mij nog jou en Jaap een heerlijke vakantie toe te wensen.
    Liefs,
    Johanni

  • 29 December 2014 - 21:21

    Ralph En Berthe:

    Hi Hannah,

    wat een leuke verhalen weer! Vindt het nog steeds zo geweldig dat je dit avontuur aangaat! Superstoer.

    Heel veel lieve groetjes vanuit Amsterdam!

  • 01 Januari 2015 - 18:19

    Mathilde Van Der Zandt:

    Lieve Hannah,

    Wat een leuk verslag! Zo te horen doe je ontzettend veel leuke dingen!Wat lekker zeg zo'n lange vakantie en dan ook nog naar de zon.

    Wij zijn allemaal brak vandaag,het bekende 1 januari gevoel.We hebben het met heel veel vrienden gevierd,Roos en Floris waren er ook bij en die lagen er vanmorgen om zes uur pas in.
    Voor jou ook een heel gelukkig 2015 !!

    XxMathilde

  • 08 Januari 2015 - 13:34

    Alice:

    Ha lieve Hannah,
    Allereerst natuurlijk nog een gelukkig gezellig en gezond nieuwjaar!
    Wat leuk om je verslag te lezen en zijn er echt alweer zoveel dagen voorbij dat jij daar bent??? Het is niet te geloven. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en het ziet er gezellig uit met al die studenten. Ik zie eigenlijk helemaal geen Chinezen deze keer:).
    Inmiddels hebben wij hier ook 2 studenten, wat je wel meegekregen zult hebben. Guido zit in Delft op kamers en studeert daar werktuigbouwkunde. Vindt hij heel leuk en heeft een druk bezet leven geloof ik met studentenvereniging, vriendin Marjolein en ook nog de studie erbij.Maar wat een uitkomst die OV kaart! Hij reist op ieder moment overal naar toe!
    Voor Lieke (geneeskunde Utrecht) geldt hetzelfde maar woont nog gezellig (vind ik dan) thuis. Moet ze 's avonds in Utrecht zijn dan logeert ze dikwijls bij onze vrienden Lucie en Jan en heeft daar een extra fiets en sleutel van hun huis. Is wel aan het rondkijken voor een kamer want alleen bij pa en moe is ook zo wat. Aanvankelijk had Lieke spijt dat zij geen tussenjaar had genomen, want ze heeft nog zoveel meer interesses waar ze niet aan toe komt en ook best wel twijfels over het beroep van een dokter. Maar gelukkig heeft ze een leuke werkgroep en lukt het haar om goede punten te halen. Nu is haar plan om wel gewoon het jaar te halen en dan misschien volgend jaar zich tijdelijk uit te schrijven om alsnog dat tussenjaar te doen. Ze zou ook nog wel een bepaalde tijd naar het buitenland willen om bijv. Frans of Spaans te leren. (Chinees zal het wel niet worden) of meer te doen in de muziek of iets anders creatiefs. We zien het wel, mogelijkheden genoeg gelukkig.
    Om zelf niet teveel last te hebben van het empty-nest-syndroom heb ik mij het afgelopen half jaar ingeschreven bij de HOVO (hogeschool voor ouderen, jawel) in Amsterdam voor kunstgeschiedenis. Hartstikke leuk, aan de VU in Amsterdam en bere interessant! Hier kan ik de komende jaren mee vooruit, want ik ben gestart met de Klassieke Oudheid en ga door tot en met het heden. Dat alles bij dezelfde docent en op donderdagochtend. Elk hoorcollege vraagt ongeveer 8 uur zellfstudie , nou bij mij wel meer.........
    Op het moment zit ik in een kaal huis want onze parketvloer wordt opnieuw geschuurd en gelakt en een en ander neemt wel een week in beslag. Alles geruimd en ook maar meteen aan het witten geslagen! Zo heb ik nog wel meer projecten hier in huis, genoeg te doen dus.
    Nou Hannah ik wens je een hele fijne vakantie met Jaap, geniet ervan en hb een goede tijd in China! Tot horens waar weer! Liefs Alice en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Hannah

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 2507
Totaal aantal bezoekers 38690

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 31 Juli 2015

北京大学/Peking University

08 Oktober 2011 - 29 Juni 2012

Een taalreis met Study Travel

Landen bezocht: