liefs uit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu liefs uit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Hannah Oudman - WaarBenJij.nu

liefs uit Beijing

Blijf op de hoogte en volg Hannah

16 Oktober 2014 | China, Beijing

Lieve allemaal,

Ik ben inmiddels alweer meer dan een maand (of is het al twee?) in China en het is geloof ik wel eens tijd om iets van me te laten horen. Ik was eigenlijk niet van plan ooit nog een blog te schrijven, want jullie weten allemaal hoe (on)trouw ik daar de vorige keer aan was, maar om eerlijk te zijn is dit veel makkelijker dan mailen of iets dergelijks en daarbij bestaat deze pagina nog steeds, dus ik zal het nog eens proberen. Ik zal eerst eens vertellen hoe mijn leven er hier nu uitziet, want ik hoor van mama dat daar vaak naar wordt gevraagd.

Op dit moment zit ik op mijn kamer in gebouw 5 van 中关新园, oftewel het gebouw voor internationale studenten. Op mijn verdieping, de 7e, wonen alleen maar meisjes, en iedereen deelt zijn of haar kamer met een kamergenootje (behalve degenen die een PhD doen, die hebben een eigen kamer). Mijn kamergenoot heet Julia en is half Amerikaans, half Chinees. Julia is er echter bijna nooit, omdat haar moeder gewoon hier in Beijing woont en als ze 's ochtends vroeg geen les heeft slaapt ze daar. Julia heeft vrijwel nooit vroeg les, want tot nu toe heeft ze zo'n 5 keer hier geslapen, en dat vind ik eigenlijk wel heel prettig. De kamers zijn best groot en lijken eigenlijk op een soort hotelkamers met voor ieder een bed, bureau, kast, wastafel en airconditioning. De (hurk)wc’s, douches, wasmachines en keuken zijn verderop op de gang.

Elke dag volg ik Chinese lessen die zijn opgedeeld in 口语, spreekvaardigheid, en 汉语, schrijf/leesvaardigheid. Verder volg ik nog twee keuzevakken, een hoorcollege over Chinese cultuur en een les waarin we een Chinese televisieserie uit de jaren ’90 kijken en de teksten ervan helemaal uitpluizen. Het is een best druk programma van 20 uur les per week, en drie ochtenden in de week begin ik al om 8 uur ’s ochtends. Daarbij heb ik vrijwel elke dag een 听写 (dictee) of ander huiswerk dus er is ’s middags niet heel veel tijd om andere dingen te doen. Daarbij ga ik regelmatig naar yoga les, spreek ik af met mijn talenpartner en ik ben ook lid geworden van verschillende clubs, zoals de meditatie club en een vrijwilligersvereniging waarbij ik Engelse les aan kinderen van migranten arbeiders kan geven (maar hier ben ik nog niet mee begonnen).

In het weekend ga ik vaak met studie genoten uiteten, uit of doen we andere leuke dingen. Doordeweeks eet ik vaak in de kantines op de campus waar je voor zo’n 50 eurocent je helemaal vol kunt eten. Ik ben toen ik hier net aankwam trouwens weer begonnen met vlees eten met het idee dat ik alles wilde proberen (net als de vorige keer toen ik dingen als varkensoren van mijn gastgezin kreeg voorgeschoteld), maar dat is me toch niet zo goed bevallen en na een paar weken ben ik daar weer mee opgehouden. Alleen als ik iets echt heel erg lekker vind, zoals Peking eend of de 羊肉串儿die je ’s avonds laat bij straatbarbecues kunt eten maak ik een uitzondering.

Om bij te dragen aan de 9 miljoen fietsen heb ik een tweedehands fiets gekocht (en inmiddels alweer een nieuwe omdat iemand zo slim was haar slot om mijn fiets te doen, en ik na een paar dagen besloten heb die van haar maar mee te nemen), dus als het mooi weer is fiets ik een beetje rond en vooral naar 五道口,waar veel studenten komen omdat er veel (goedkope) restaurantjes, winkels, bars en clubs zijn.


Al met al ben ik behoorlijk druk, al vind ik wel dat ik iets te veel tijd spendeer op en rond de campus, onder andere omdat het vanaf de universiteit best ver reizen is naar andere plekken in de stad, je bent al gauw een uur onderweg, maar ik wil toch wat vaker naar de plekken waar ik toen ik vorige keer in Beijing woonde zo veel tijd spendeerde en natuurlijk nieuwe dingen ontdekken.

Trouwens, als iemand mij nog een kaartje wil sturen (wat ik heel erg leuk zou vinden want mijn muren zijn nog een beetje leeg) dan is mijn adres:

北京大学中关新园
(北京市海淀区中关村北大街126号)
邮编(zip code):100871
房间号码(room nr.): 50738

126 ZHONGGUANCUN NORTH STREET
ZHONGGUANYUAN GLOBAL VILLAGE, PEKING UNIVERSITY
100871 HAIDIAN DISTRICT, BEIJING
PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA

Deze kunt je gewoon uitprinten en opplakken, of je kunt je Chinees oefenen door het over te schrijven, maar dan weet ik niet zeker of het aankomt.
Verder heb ik nog een email adres voor vragen en/of andere dringende zaken, of gewoon om mij te vertellen hoe het met jullie gaat: hannahinbeijing@hotmail.com

Heel veel liefs,

Hannah

FOTOS VOLGEN

  • 16 Oktober 2014 - 12:31

    Jacqueline:

    Hoi Hannah, het klopt wat je moeder zegt, dat we het leuk vinden om wat van je te horen. We zijn heel benieuwd hoe het gaat dit keer. En vooral ook wat anders is. Wat dat vlees eten betreft, Marianne Thieme zei laatst beter inconsequent goed dan consequent fout, en die kan het weten want die is getrouwd met een vegetarische slager ;)
    Een kaartje ga ik je sturen maar waarschijnlijk dat de Chinese tekens niet te lezen zijn haha
    Groeten, Jacqueline + familie

  • 16 Oktober 2014 - 13:27

    Nina:

    Hennaaaah!!

    Me likey dat je weer blog bent gaan schrijven =3. Spreek je toch niet zo frequent als ik zou willen, dus dit is leuk :D
    Ik zat er ook weer aan te denken weer vegetarisch te gaan eten... kom er achter dat ik eigenlijk al bijna nooit meer vlees eet anyway! So I'm gonna join ya :D
    Snel snel skypen!! Mis je lots ! xxx

  • 16 Oktober 2014 - 15:46

    Berthe:

    Inderdaad heel leuk om weer te lezen hoe het met je gaat in het verre China. Je schrijft echt leuk! Heel veel respect en bewondering voor je avontuur! Liefs uit Amsterdam Noord, van ons alle5. X

  • 18 Oktober 2014 - 21:38

    Marianne Jan:

    Lieve Hannah,

    Leuk weer een Chinees berichtje van jou.
    Natuurlijk komt er een kaartje aan en ook snel
    van die vieze zwarte dingetjes LOL.

    Liefs Jan Marianne.

  • 22 Oktober 2014 - 22:12

    Pieter:

    Hoi Hannah,
    Net je verhaal gelezen, naar aanleiding van je mailtje aan Anneke. Leuk! En fijn dat het goed met je gaat. Druk programma zie ik. Komt wel goed zo te zien. Succes en groetjes,
    Pieter

    P.S.: Ook leuk om de ons bekende plekjes weer eens te zien.

  • 26 Oktober 2014 - 15:32

    Annette:

    Hoi Hannah,

    Wat leuk om weer een verhaal van jou te lezen en te horen dat je het erg naar je zin hebt. Vorige week zagen we op tv dat er tijdens de marathon veel smog was. Heb jij hier ook nog veel last van? Afgelopen week was het hier herfstig, maar het weekend wel weer lekker en niet koud. Afgelopen nacht is de wintertijd in gegaan en zal het hier vanavond weer vroeg donker zijn. Verder alles goed hier. Ga zo bij oma eten, die heeft erwtensoep gemaakt. lieve groetjes van mij, ook van Luit.

  • 16 November 2014 - 20:43

    Mathilde:

    Lieve Hannah,

    Eindelijk dan een berichtje van mij.Je moeder belde net en toen hadden we het over jou(ze mist je wel hoor)en toen ben ik gelijk even ingelogd en zie nu ook je adres,dus kaart ga je ook krijgen.Leuk om te lezen hoe jouw leven er daar aan toe gaat,best druk programma!En wat leuk dat Jaap een maand komt in januari.hier gaat alles goed behalve dat ik veel last van mijn rug heb.Pomphuis loopt als een trein gelukkig.Roos komt heel weinig thuis,druk met barbestuur en Floris heeft het heel erg naar zijn zin en heeft alle tentamens tot nu toe gehaald.
    Fijne tijd verder daar!!

    Dikke kus,
    Mathilde

  • 09 December 2014 - 09:45

    Margreet:

    Lieve Hannah,

    Een wat verlaat bericht van mij. Leuk om je verhaal weer te lezen en dat je het zo naar je zin hebt daar.
    Met Daan gaat het steeds beter en denkt alweer aan zijn volgende operatie in het nieuwe jaar. Met zijn studie gaat het ook prima. Met Emma en Pim gaat het ook goed. De kerstdrukte staat voor ons ook al weer voor de deur. Nog een hele fijne tijd in Beijing en kaartje komt eraan.

    Lieve groeten van ons allemaal

  • 15 December 2014 - 21:17

    Joan:

    Lieve Hannah,

    Hopelijk heb je nog een plekje op de muur vrij voor het kaartje dat we je gaan sturen. Het adres ligt al weken op tafel! Alles oké bij jou? Hier de gebruikelijke eindejaar drukte op het werk. Gelukkig vergeet je dat weer snel, anders hadden we ook niet de schilder nu in huis gehaald... Sommige kamers moeten helemaal leeg, omdat de vloeren ook worde geverfd. Maar het einde is in zicht. Misschien is het een goed idee om ook weer yoga te doen voor de nodige ontspanning. Wat voor yoga doe jij?
    Straks fijn een paar dagen vrij.

    Fijne tijd nog en veel liefs van Jos en mij!

  • 20 December 2014 - 22:11

    Ronald & Christel:

    Hoi Han, (als je het snel zegt dan klinkt een beetje chinees)

    Tis al weer bijna Kerst, ja ja de tijd vliegt als je plezier hebt.
    Het wordt in ieder geval een hele groen Kerst deze keer.
    Wij hebben ongeveer de zelfde temperaturen hier als bij jou.
    Alleen staat er bij een minnetje (-) en hier een +je voor. Je zal het best wel koud hebben, maar gelukkig wel een zonnetje.
    We gaan ons uiteraard weer lekker vol eten en drinken en daarna weer met goede voornemens het nieuwe jaar in. Elk jaar hetzelfde ritueel.
    We zijn hier aan het boeken opruimen en vonden een boek dat is geschreven door Deh-Ta Hsiung uit Peking.
    Het heet 'De echte Chinese keuken'. We gaan het voor je bewaren, misschien staan er gerechten in die je daar nu eet en als je weer hier bent nog eens wilt proeven. Al denk ik dat je na zoveel maanden wel weer eerst een tijdje Hollandse kost wilt.
    Geniet van de komende tijd en het wordt vanzelf weer warmer.

    Groetjes en liefs, Ronald en Christel


  • 22 December 2014 - 23:23

    Jacqueline:

    Hoi Hannah,

    Bijna Kerstmis en ik had je een kaart willen sturen, is niet gelukt door omstandigheden. Woensdag ben ik vrij en dan ga ik er eentje halen, is alleen niet op tijd. Maar dan heb je wel iets om naar uit te kijken ;P Daarom vast langs deze weg hele fijne dagen, goed uiteinde en een veel beter begin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Hannah

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 829
Totaal aantal bezoekers 38693

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 31 Juli 2015

北京大学/Peking University

08 Oktober 2011 - 29 Juni 2012

Een taalreis met Study Travel

Landen bezocht: